X
تبلیغات
سلف صالح - حیات برزخی از دید اهل سنت
بازگشت به اسلام اصیل چگونه؟
حیات برزخی از دید اهل سنت
چهارشنبه شانزدهم مرداد 1387 ساعت 13:0 | نوشته ‌شده به دست صادق | ( )
 حیات برزخی از دید اهل سنت

قران :

آیات مختلفی از قران به حیات برزخی اشاره می کند که در کتب دانشمندان شیعه وسنی به آن استناد شده و ارتباط آن با عالم برزخ را پذیرفته اند برای نمونه به چند آیه ذیل توجه کنید

(40) غافر :  46

النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْها غُدُوًّا وَ عَشِیًّا وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ (46)

با توجه به اینكه صبح و شب قبل از  قیام قیامت است و آل فرعون قبل از قیامت هر روز صبح و شب عذاب می شوند و در قیامت هم به شدیدترین عذاب وارد می شوند عذاب صبح وشب آنها مربوط به عذاب برزخشان است

(40) غافر :  11

قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَ أَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى‏ خُرُوجٍ مِنْ سَبیلٍ (11)

دوبار مردن جایی محقق است که دو حیات باشد و چون در قیامت مرگی نیست پس قبل از قیامت یک حیات دنیوی ویک حیات برزخی وجود دارد که در پایان هر یک موتی است

(36) یس :  26

قیلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قالَ یا لَیْتَ قَوْمی‏ یَعْلَمُونَ (26)

مومن آل فرعون با کشته شدن مخاطب قرار گرفت که وارد بهشت شو و او آرزو کرد که کاش قوم من می دانستند که خدای من چگونه مرا مورد مغفرت خود قرار دادیعنی زمانی که قوم او از کشتنش فارغ شده بودند او در بهشت بود که طبیعتا بهشت برزخی بوده است

(3) آل‏عمران :  169

وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ (169)

این آیه تفکر غلطی که شهادت را مساوی مرگ و نابودی میدانست رد می کند و فراتر از آن به حیاتی  اشاره می کند که اختصاص به شهدا دارد و آن برخورداری از نعمتهای خدا قبل از قیامت است که قطعا در عالم برزخ متصور است.

آیات فوق دلالت بر وجود جهنم برزخی برای آل فرعون و گناهکاران و بهشت برای شهدا و مومنین  دارد طبیعتا در این بهشت و جهنم قوای ادراکی خاصی برای روح وجود دارد که بوسیله آنها رنج عذاب را میچشد و لذت بهشت را احساس می کند اما این آیات متعرض ارتباط ارواح گذشتگان با عالم احیا نمی شود

روایات :

روایات هم درباره حیات برزخی بسیار است که تقریبا اختلافی بین شیعه و سنی در کلیات آن نیست محدثین وعلمای  هر دو فرقه برای احوال میت در هنگام مرگ و قبل و بعد از دفن شبیه هم روایاتی را نقل کرده اند که چون بحث ما در مورد دیدگاه اهل سنت است ابتدا روایات موجود در کتب اهل سنت و نظر دانشمندان اهل سنت را درباره این روایات بیان می کنیم

1- صحیح البخاری ج1/ص448

 باب المیت یسمع خفق النعال

1273 حدثنا عیاش حدثنا عبد الأعلى حدثنا سعید قال وقال لی خلیفة حدثنا بن زریع حدثنا سعید عن قتادة عن أنس رضی الله عنه عن النبی  صلى الله علیه وسلم  قال العبد إذا وضع فی قبره وتولی وذهب أصحابه حتى إنه لیسمع قرع نعالهم أتاه ملكان فأقعداه فیقولان له ما كنت تقول فی هذا الرجل محمد  صلى الله علیه وسلم

هنگامی که بنده در قبر قرار داده شد و یارانش از او روی گرداندند در حالیکه او صدای پای تشییع کنندگانش رامی شنود دو ملک می ایند و از پیامبر سوال می کنند.

نظرابن تیمیه :

ابن تیمیه بعد از ذکر روایاتی که بیان می کند که ارواح صدای احیا را می شنوند می گوید که این روایات بیان می کند که میت فی الجمله صدای زنده ها را می شنود اما واجب نیست که این شنیدن دائمی باشد بلکه گاهی می شنود و گاهی نمی شنود همانطور که برای زنده ها هم همینطور است پس گاهی صدای کسی که او را صدا می زند میشنود و گاهی هم نمی شنود به خاطر چیزی که عارض شده و از آیه لا تسمع الموتی اینگونه جواب می دهد که مراد از سمع در این آیه سمع امتثال است پس خدا در این آیه کافر را مانند مرده ای می داند که صدای صدا زننده را جواب نمی دهدپس میت هر چند می شنود و معنی را می فهمد اما توانایی جواب دادن را ندارد و نمی تواند امر و نهی ها را امتثال کند ...........پس آنچه که مورد سوال قرار میگیرد و تکلم می کند روح است و این روح است که جواب (ملائکه قبر را)می دهد و عذاب می شود و متنعم می شود... (مجموع فتاوی5/364)

نظر ابن قیم در کتاب الروح (شاگرد ابن تیمیه):

دلایلی که ابن قیم بر اینکه اموات صدای احیا را می شنوند چنین است  :
1-رویات زیادی که از پیامبر رسیده بیانگر اینست که مرده ها می توانند صدای زنده ها را بشنوند و اگر کسی به قبر میتی گذر کرد و بر او سلام کرد میت او را می شناسد وجوابش را می دهد

2-پیامبر دستور داده که هنگامی که به زیارت قبور رفتید بر اهل قبور سلام کنید به لفظ تخاطب یعنی بگوید السلام علیکم دار قوم مومنین انتم لنا فرط وانا ان شاءالله بکم لاحقون .ابن قیم این خطاب را نشانه شنوا بودن میت می داند.

3-رساتر از این دلایل روایتی که است می گوید میت از عمل اقارب زنده خود مطلع می شود و از آن شاد یا غمگین می شود به همین خاطرگروهی از انصار از اینکه کار زشتی انجام دهند که نزد عبدالله رواحه - که به شهادت رسیده بود-خوار شوند به خدا پناه می بردند.

4-میت با تشییع کنندگان انس می گیرد و بسیاری از صحابه و تابعین سفارش می کردند که بعد از دفن بر مزارشان قران خوانده شود .احمد بن حنبل ابتدا این کار را بدعت می دانست اما با شنیدن روایتی که از آن بی خبر بود آنرا پذیرفت.نمونه این سفارشها سفارش عبدالله عمر و عمر بن عاص هست

5-تلقین میت گذشته از روایات وارده در تمام بلاد مسلمین (به گفته ابن جوزی)از گذشته ها جریان داشته واین استمرار و فراگیر بودن دلیل صحت این عمل است (اجماع مسلمانان)واگر میت نمی شنید تلقین معنی نداشت.

ابن حجر آل بوطامی (درکتاب عقاید السلفیه):

از آنچه که ایمان به آن واجب است سوال کردن دو ملک(منکر و نکیر)از میت بعد از دفن است

در عده ای از روایات که مجموع آنها به حد تواتر معنوی می رسد این مطلب وارد شده از جمله این روایات روایتی است که در صحیحین نقل شده از انس بن مالک از پیامبر صلی الله علیه و آله که فرمودند:بنده هنگامی که در قبر نهاده شد و یارانش از او روی گرداندند تا جایی که صدای پایشان را می شنود دو ملک می آیند و.....

دراین عبارت شنیدن صدای پای احیا برای اموات آمده وصحت  این روایت هم پذیرفته شده

 
موضوعات
نویسندگان
دیگر موارد